مقاله شهر خلاق

دسته بندي : فنی و مهندسی » شهرسازی
آنچه که امروز دولت ها، حکومت ها و سازمان های محلی با آن مواجه هستند روند رو به افزایش شهرنشینی و بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از یک سو و ناکارامد بودن روش های مدیریت و کنترل توسعه شهری متداول در رفع مشکلات و تنگناهای مذکور از سوی دیگر می باشد و آنان را با این واقعیت روبرو ساخته که نقش اقتصادی شهرها در تولید ناخالص کشورها غیرقابل انکار است؛ به طوری که گذشته از تحمیل بار عمده ای از توسعه کشور، به عنوان مراکزی خلاق جهت ایجاد فرصت هایی مناسب برای رفاه و توسعه شهروندان خود نیز محسوب می شوند. از این رو بازنگری در شیوه های مدیریت، برنامه ریزی و توسعه شهری، امری اجتناب ناپذیر می نماید.
در عصر حاضر شهرها ناگزیر از رقابت اند. رقابت آن ها در حوزه بازار جهانی و در تعامل با دیگر شهرها و سکونتگاه های شهری در اطراف جهان برای سرمایه گذاری است. چنان چه شهری نتواند برای سرمایه گذاران امنیت، زیرساخت ها و کارایی لازم را فراهم کند، قادر به رقابت نیز نخواهد بود.
با ظهور پدیده جهانی شدن و نقش مهمی که شهرهای بزرگ در این فرایند ایفا می کنند، بررسی های مقایسه ای در خصوص تعیین عوامل کلیدی که سازنده خط مشی های شهرنشینی از انواع موفق و ناموفق در جهان می باشند، در دستور کار مجامع بین المللی قرار گرفته است که مبانی نظری آن از چند اصل زیر تبعیت می کند:
-Â برایاینکهمدیریتیکشهرباموفقیتقرینباشدمیبایستخطمشیهایاتخاذشدهبرپایهتوسعهپایداراجتماعیبودهوسازگاربابسط موزون جامعه مدنی باشد. از این رو ارتباطات اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی برای آحاد شهروندان می بایست ترغیب شود.
امروزه طریقه سازماندهی و مدیریت یک شهر مدرن، نگرش دوسویه اجتماعی به آن است، بدین معنا که از یک سو مقتضیات محلی و از سوی دیگر اهداف مهم ملی مدنظر قرار گیرند.
محیط های شهری باید از چنان جامعیتی برخوردار باشند که از یک طرف موجبات توسعه پایدار شهری از طریق طراحی کالبدی (شبکه دسترسی مناسب، توسعه حمل و نقل عمومی، تعیین مراکز اشتغال، کیفیت فضاهای باز عمومی) را فراهم آورد و از طرف دیگر زمینه های لازم برای مدیریت شهری پایدار توسط حکومت های محلی را فراهم سازد (حناچی 1383، 52).
نقش مشارکت شهروندان خلاق در توسعه پایدار شهر
شهر خلاق نه تنها فضایی است که در آن خلاقیت رشد می کند، بلکه کل
دسته بندی: فنی و مهندسی » شهرسازی

تعداد مشاهده: 803 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:351 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:


برچسب ها: مقاله شهر خلاق